Výpis o využití údajů z Registru obyvatel
1. Identifikační kód
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace
Výpis o využití údajů z Registru obyvatel
4. Základní informace k životní situaci
Výdejem výpisu o využití údajů z Registru obyvatel (dále jen "ROB") se rozumí poskytnutí údajů o tom, které subjekty (orgány veřejné moci) využily referenční údaje konkrétní fyzické osoby ("subjektu údajů") a za jakým účelem.
O vydání výpisu o využití údajů z ROB může požádat subjekt údajů podle § 14 odst. 4 a § 58 zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů.
Údaje lze poskytnout za období 2 let zpětně od data podání žádosti.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
O vydání výpisu o využití údajů z ROB může požádat fyzická osoba starší 15 let, případně zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem zmocnitele (údaje se v takovém případě poskytnou zmocněnci).
Za osobu mladší 15 let a osobu, jejíž svéprávnost byla omezena rozhodnutím soudu tak, že není způsobilá k podání žádosti, nebo která má soudem schválenu smlouvu o nápomoci nebo o zastoupení členem domácnosti, může požádat o poskytnutí údajů zákonný zástupce, opatrovník, člen domácnosti nebo společně se subjektem údajů jeho podpůrce.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Výpis o využití údajů z ROB se poskytuje na základě žádosti podané:
a) Z vlastní datové schránky - v rozhraní CzechPOINT@home (postup podání žádosti o zřízení datové schránky je zveřejněn na webových stránkách Datových schránek).
b) Osobně - na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT v případě, že žadatel nemá zřízenu a aktivovánu datovou schránku.
c) V listinné podobě - zaslané kterémukoliv obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, krajskému úřadu nebo Ministerstvu vnitra.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Žádost podaná prostřednictvím vlastní datové schránky
Tento proces je zahájen vyplněním formuláře "Žádost o výpis o využití údajů z Registru obyvatel", který je zveřejněn na Portálu veřejné správy (v sekci Formuláře).
Na základě vyplnění formuláře a jeho následným odesláním prostřednictvím Informačního systému datových schránek je žadateli zpracován elektronický výpis o využití údajů z ROB.
Výpis je automaticky zaslán do datové schránky žadatele jako datová zpráva určená do vlastních rukou.
Výpis obsahuje identifikaci žadatele a seznam subjektů, které v zadaném časovém intervalu, maximálně 2 roky zpětně od data podání žádosti, využily údaje o žadateli vedené v ROB.
Žádost podaná osobně
V případě podání žádosti na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT provede žadatel svoji identifikaci pomocí elektronicky čitelného identifikačního dokladu.
Žádost podaná v listinné podobě
Žádost o výpis o využití údajů z ROB je možné zaslat v listinné podobě kterémukoliv obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, krajskému úřadu nebo Ministerstvu vnitra.
Žádost podaná v listinné podobě musí obsahovat následující údaje subjektu údajů:
jméno, popřípadě jména, a příjmení,
datum a místo narození,
číslo a druh elektronicky čitelného identifikačního dokladu,
adresu místa pobytu, popřípadě jinou kontaktní adresu,
rozsah požadovaných údajů a formu jejich předání.
Žádost musí být opatřena úředně ověřeným podpisem; úředně ověřený podpis se nevyžaduje, je-li žádost podepsána před zaměstnancem zařazeným ve správním orgánu, vůči kterému směřuje.
Osoba žádající za subjekt údajů musí dále prokázat svoji totožnost.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Záleží na způsobu podání - viz předchozí body.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Záleží na způsobu podání - viz předchozí body.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
U osobního podání je nutné mít s sebou elektronicky čitelné doklady umožňující elektronickou identifikaci.
U občanů České republiky občanský průkaz nebo cestovní pas, u cizinců doklad o povolení k dlouhodobému pobytu na území České republiky (např. průkaz o povolení k pobytu).
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Formulář "Žádost o výpis o využití údajů z Registru obyvatel" je k dispozici na Portálu veřejné správy (v sekci Formuláře).
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Vydání elektronického výpisu o využití údajů z ROB prostřednictvím CzechPOINT@home není zpoplatněno.
Poskytnutí výpisu o využití údajů z ROB na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT, který je ověřeným výstupem z informačního systému, je zpoplatněno podle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, následovně: první stránka výpisu ve výši 100 Kč a za každou další započatou stránku 50 Kč.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Žádost podaná prostřednictvím datové schránky je vyřízena okamžitě, resp. v závislosti na dostupnosti služeb ROB.
Žádost podaná osobně na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT je vyřízena okamžitě (na počkání), resp. v závislosti na dostupnosti služeb ROB.
Žádost podaná v listinné podobě kterémukoliv obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, krajskému úřadu nebo Ministerstvu vnitra je vyřízena ve lhůtě 30 dnů.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
18. Jaké jsou související předpisy
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Není možné podat opravný prostředek.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.
21. Nejčastější dotazy
Jaké údaje tímto formulářem obdržím?
Výpisem o využití údajů z ROB získá fyzická osoba (žadatel) informaci, kdo a za jakým účelem využil referenční (zejména osobní) údaje této osoby v zadaném období.
Na koho se mám obrátit v případě, že chci zdůvodnit a vysvětlit lustraci mé osoby?
Pokud máte pochybnosti o lustraci vaší osoby v ROB a chcete se dozvědět bližší důvod, obraťte se s dotazem přímo na konkrétní orgán veřejné moci, který lustraci vaší osoby prováděl a který je uveden ve výpisu.
Formulář chce po mně zadat přihlašovací jméno a heslo. Kde je získám?
Jedná se o přihlašovací údaje do datové schránky. Pokud nemáte dosud datovou schránku zřízenu, můžete o ni požádat podle postupu zveřejněného na webových stránkách Datových schránek.
Mám obavy zadávat do formuláře CzechPOINT@home své přihlašovací údaje do datové schránky. Je to bezpečné?
Ano. CzechPOINT@home je navržen tak, že ověření vašich přihlašovacích údajů do datové schránky probíhá v perimetru ISDS. CzechPOINT@home nepřichází s vašimi přihlašovacími údaji do styku.
22. Další informace
Další doplňující informace naleznete na webových stránkách Ministerstva vnitra nebo na webových stránkách Czech POINT.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
- Výpis údajů z Registru obyvatel
- Změna údajů při zjištění nesouladu v Registru obyvatel
- Poskytnutí údajů z Registru obyvatel jiné osobě
- Odvolání souhlasu s poskytnutím údajů z Registru obyvatel jiné osobě
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Ministerstvo vnitra České republiky - odbor správních činností, oddělení registru obyvatel
26. Kontaktní osoba
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
01.01.2016
28. Popis byl naposledy aktualizován
13.03.2018
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace